Firingpin safety
Door de safety te polijsten en door het veertje te vervangen kun je weer enkele grammen winnen. Naast de connector vervangen vond ik deze veer en het tunen/polijsten van de safety het grootste merkbare voordeel opleveren.
Je kunt ook een titanium versie erin zetten. Deze is wat anders gevormd, slijt minder en geeft minder weerstand dan de standaard versie.
Wat moet je polijsten?
Zoals de foto al aangeeft is de meest linkse versie origineel en de middelste getuned. Je ziet dat de hoek duidelijk anders is nadat hij getuned is. Wat levert dit voor voordelen op? Als je een Glocktrekker begint over te halen voel ineens wat weerstand aan het begin van de trekkerweg. Dit is de triggerbar die de firingpinsafety omhoog gaat duwen. Door de hoek te veranderen gaat de firengpinsafety geleidelijker omhoog. De weerstand is volledig verdwenen. In combinatie met de Wolfveer werkt dit perfect en zorgt dat de Glocktrekker nog soepeler aanvoelt. Waarschuwing: Maak hem niet te schuin anders kan de triggerbar de safety niet ver genoeg omhoog duwen en vuurt je glock niet meer. Ik heb enkele honderden malen getest of er geen veiligheidsrisico optreedt doordat de 2e safety minder weerstand heeft, dit is niet het geval. De safety blijft behouden. |
|
Hoe ga je hem tunen? Neem een stuk schuurpapier van bijv 120 korrel. Zorg dat deze vlak op de tafel ligt. Span je safety in een boorkop van een accuboormachine. Laat de boorkop rustig ronddraaien (+/- 300rpm) en ga onder een geleidelijk op en neer.(volgens de pijl) De hoek moet je een beetje op gevoel doen. Gaat niet te stijl of te flauw in 1 keer want dan verpest je de safety. Laat in het midden altijd een stukje plan zitten zodat hij niet scherp wordt. Doe dit door het midden zwart te maken met een markeerstift zodat je precies kunt zien hoever je van het midden af blijft. Na het schuren kun je hem polijsten met een stukje vilt en polijstpasta. |
Veertje vervangen.
Vervang het veertje achterin de safety voor een Wolf versie. Deze is stukken lichter dan de originele.
Als je de trekker begint over te halen beweegt de triggerbar naar achteren. Op deze triggerbar zit een nok. Deze nok (die je ook kunt polijsten, zie triggerbar pagina) duwt de firingpinsafety omhoog.
Hierdoor wordt de striker vrijgegeven. Hoe zwaarder de safety omhoog gaat, te meer je kracht moet zetten op de trekker. Lichtere veer plaatsen dus.